ارسال پاسخ

۱۹ خرداد ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2251

pvc-asso.ir

نگاهی تازه به  pvc در ساختمان سازی سبز

پتانسیل تشکیل دیوکسین برای پی وی سی و چوب مشابه است. از لحاظ سمیت و قابلیت اشتعال، کلرید هیدروژن آزاد شده توسط PVC به میزان قابل توجهی کمتر از آکرولئین و سیانید هیدروژن تولیدی از چوب، نایلون، چرم و پشم است.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

 

انتشار دی اکسین

دی اکسین­ها محصولات جانبی ناخواسته از فرآیندهای صنعتی که دارای کلر بوده و یا در فرآیندهایی که شامل سوختن کلر می­شود، به وجود می­آیند. دی اکسین ها می توانند در طول فرایند تولید pvc تشکیل شوند زیرا  EDC می تواند به VCM تبدیل شود.

 

 در سال1993Greenpeace  تخمین زد که انتشار دی اکسین  از تولید  VCM  5-10 گرم در هر 100 هزار تن است. با این حال، صنایع وینیل اروپا مقادیر خیلی کمتری را تخمین زده است . داده های مربوط به آژانس حفاظت محیط زیست ایالت متحده در سال 2013(EPA) انتشار دی اکسین در هوا را 0.62  گرم در 100 هزار تن تخمین می زند. این اعداد با فهرست انتشار مواد سمی  EPA از محصولات  PVC سازگار است که همچنین کاهش 79 درصد از  سطح دی اکسین در هوا و آب  از سال 2000 تا 2012 از ابتدا تا انتهای تولید رزین را نشان می دهد.

 

موسسه وینیل اشاره می کند که  تولید  PVC به طور قابل توجهی در این زمان افزایش یافته است و پیشنهاد می کند که  تولید  PVC  نمی تواند به تنهایی به عنوان یک منبع انتشار دی اکسین باشد. از سوی دیگر انتشار دی اکسین از منابع دیگر به محیط زیست  از قبیل انتشارهای تصادفی، آتش سوزی در محل های دفن زباله و ضایعات خطرناک فرستاده شده به محل سوزاندن زباله ها در نظر گرفته نمی شود. بنابراین میزان انتشار کلی به احتمال زیاد بالاتر خواهد بود.

 

راه های مختلفی برای تخمین این انتشارات در هسته بحث قرار دارد در مورد اینکه آیا صنعت  PVC از لحاظ انتشار دست کم گرفته شده اند و یا از دیدگاه صنعت، میزان دیوکسین انتشار یافته از مواد غیر وینیل دقیق است یا خیر. هرگاه منتقدان درباره دیوکسین صحبت کرده اند  همیشه انگشت اشاره به سمت  PVC داشته اند  و منابع دیگر انتشار را نادیده گرفته اند.

 

 براساس پیش نویس  EPA 2013  سه منبع اصلی و بزرگ  از دی اکسین آتش سوزی جنگل ها، آتش سوزی در حیات خلوت ها و سوزاندن زباله های پزشکی است. تولیدات  PVC جز 5 منبع اول و اصلی نیست که این می تواند خبر خوبی برای وینیل باشد. بنابراین تولیدات  PVC در بالای این لیست نیست.

 

  در حقیقت، محققان طبق مطالعات متعددی که انجام داده­اند، به این نکته پی بردند که پتانسیل تشکیل دیوکسین برای پی وی سی و چوب مشابه است. از لحاظ سمیت و قابلیت اشتعال، کلرید هیدروژن آزاد شده توسط PVC به میزان قابل توجهی کمتر از آکرولئین و سیانید هیدروژن تولیدی از چوب، نایلون، چرم و پشم است.

 

همچنین ظرفیت بالای کلر در  PVC سبب کاهش اشتعال و تولید گرمای زیاد، می­شود.در نتیجه مواد حاوی PVC، دارای ویژگی بسیار ارزشمند خود خاموش­شوندگی در صورت آتش­سوزی، هستند. علاوه بر این هنگامی که زباله­های PVC به درستی سوزانده شوند، مشکلی ایجاد نمی­کنند. تشکیل دیوکسین زمانی رخ می­دهد که در زباله­های دفن­شده، آتش­سوزی ایجاد شود و یا آتش­سوزی در واحدهای متروکه یا خارج از دسترس اتفاق بیفتد.

 

نمودار موسسه وینیل که انتشار دی اکسین از تولید وینیل کلراید را نشان می دهد . این نمودار براساس داده های فهرست انتشار  مواد سمی  EPA  است که توسط تولید کنندگان گزارش شده است و شامل تمام تولیدات وینیل یا انتشارهای تصادفی نمیشود.

 

 

کاهش انتشار وینیل کلراید با وجود افزایش تولید  PVC در گراف بالا نشان داده شده است. انتشار  کلی  VCM  از سال 1987 حدود 75 درصد کاهش یافته و  تولید رزین  PVC 76 درصد افزایش یافته است.

منبع:

Environmental Building News

The PVC Debate: A Fresh Look

A Publication of Building Green, Inc.

www.BuildingGreen.com

Volume 23, Number 2 · February 2014

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد